Hvordan velge din leverandør
Om forfatteren
Eirik Nesse - Director of Marine Propulsion hos BOS Power.
Han har en Bachelor i Elektronikk fra Universitetet i Stavanger og har over 25 års erfaring fra den internasjonale telekomindustrien, hvor han har hatt ulike stillinger hos mikrobølgeleverandøren Nera/Ceragon, sist som direktør for produktstrategi.
Siden 2018 har han viet seg til maritim elektrifisering og er en viktig drivkraft innen BOS Power, hvor han sikrer kvalitet og teknisk fortreffelighet i marine hybride og hel-elektriske kraft- og framdriftssystemer.

Tiltenkt publikum
Dette dokumentet er skrevet for fagfolk innen sjøfartsindustrien som ønsker å få mer kunnskap om teknologier relatert til elektrifisering av marine fartøyer
Det kan også leses av fagfolk fra tilgrensende industrier som ønsker en introduksjon til utfordringene knyttet til avkarbonisering av lette/hurtige fartøyer i maritim sektor.
Sammendrag
Vi står ved et vendepunkt i sjøfartsindustrien. På den ene siden har vi flaggstatenes mål om å redusere utslipp og fremme grønnere løsninger til sjøs. På den andre siden finner vi løsninger for elektrifisering, deres fordeler og begrensninger.
Til tross for lokale skatte- og markedsinsentiver er det et faktum at man ikke enkelt kan erstatte sitt dieseldrevne framdriftssystem med noen batterier og en elektrisk motor.
Elektriske og hybride løsninger i den maritime sektoren krever et nytt sett med hensyn og designprinsipper for fartøyet eller flåten din. Videre er klassifiseringsselskaper fremdeles i ferd med å etablere sikkerhetsforskrifter, standarder og sertifiseringer. Men utslippene våre må ned, og til tross for noen begrensninger er elektriske løsninger veien fremover.

Selv om dette er et globalt problem, begynner reduksjonen av utslipp med lokale løsninger. Lokale myndigheter bør bidra til å drive utviklingen og implementeringen av løsninger med lave til null utslipp med de midlene de har tilgjengelig. Privat sektor spiller også en viktig rolle ved å ta i bruk nullutslippsløsninger og tilpasse driftsmodellen sin til denne nye teknologien.
Derfor streber vi etter å informere og gi opplæring om tilgjengelig teknologi i dag, samt nye produkter, innen hybride og elektriske løsninger til sjøs. Dette holder oss i BOS Power på tå hev og i stand til å levere de aller beste skreddersydde fartøyene, optimalisert for effektivitet og lavere utslipp. Det bidrar også til å bygge en kunnskapsbase for realistisk og pragmatisk politikkutforming i fremtiden.
Fremtiden er elektrisk, og selv om både teknologi, regulerende organer og industrien må modnes til dette nye paradigmet, er vi mer enn optimistiske med tanke på hva fremtiden vil bringe.
De bærekraftige løsningene vi implementerer i dag er avgjørende for de miljøutfordringene vi står overfor, men legger også grunnlaget for nye forretningsmodeller, industrier og tjenester.
Innledning
Anskaffelse av et nytt fartøy er en stor beslutning. Du må ikke bare vurdere kapitalkostnadene i dag, men også driftskostnadene for de kommende årene – ja, til og med tiår.
Markedene endrer seg, regelverk utvikler seg, og offentlig mening om bærekraften til industriell infrastruktur har nå en sentral plass i styrerommene. Det er derfor viktig å velge en leverandør for flåten eller fartøyet ditt som kan følge deg på denne reisen, og sikre at du får best mulig avkastning på investeringen.

HVA SLAGS LEVERANDØRER ER TILGJENGELIGE?
Innen området for marine kraft- og framdriftsløsninger finnes det tre hovedtyper av aktører. Det er noe overlapp og samarbeid mellom dem, men du vil finne forskjeller i hvordan de tilnærmer seg et oppdrag, både før og etter levering.
KOMPONENTPRODUSENTER
Dette er selskaper som spesialiserer seg på å levere enkeltkomponenter og teknologi til industrien, og nå kan de også tilby komplette løsninger basert på sin egen teknologi. Reduksjon av leverandørkjedens lengde kan føre til lavere forhåndskostnader, men ettermarkedstjenester og vedlikeholdsoppsett kan være begrenset.

SPESIALISERTE SYSTEMINTEGRATORER
Som navnet tilsier, gir systemintegratorer deg både skreddersydde og standardløsninger basert på komponenter fra en rekke spesialistprodusenter. Alt utvikles og testes som et komplett “System av systemer”. De leverer løsninger som “fungerer som de skal”.
Ved å være det eneste kontaktpunktet for kunden, tar de også på seg alt ansvar, noe som gir kunden trygghet og ofte de beste serviceavtalene gjennom fartøyets levetid.
SKIPSDESIGNERE OG VERFT
Skipsdesignere og verft kan også opptre som systemintegratorer, og tilby både skreddersydde og standardløsninger. En utfordring for skipsdesignere og verft kan være kapasitet og ettersalgstøtte. Prosessen kan være langsom.
Forretningsmodellen deres er bygget rundt produksjon av nye fartøyer, mer enn vedlikehold og service gjennom hele livssyklusen. Når fartøyet ditt har forlatt anlegget deres, vil et nytt prosjekt ta opp plass og fokus.
Hvorfor er det avgjørende å velge riktig leverandør?
Dette er bare en oversikt over egenskapene du vil finne hos forskjellige leverandører. Vi vil utdype dette gjennom denne veiledningen for å gi et mer helhetlig bilde.
Hvordan dine ulike behov kombineres bør være grunnlaget for valget ditt. Alle disse aktørene kan gi deg et skip eller fartøy som passer dine spesifikasjoner, men vi vet alle at det bare er begynnelsen på fartøyets reise. De har alle sine styrker og svakheter som du må vurdere, når det gjelder kostnad, levering, drift og vedlikehold.
Basert på organisasjonens mål, behov og fartøyets tiltenkte bruk, finnes det flere måter å tilnærme seg en anskaffelse av denne størrelsen og varigheten på.
Følgende spørsmål er utviklet for deg som teknisk rådgiver eller anskaffelsesforsker, for å ta den best mulige beslutningen, både på kort og lang sikt.
OPPGRADERING
TCO
SKREDDERSYDDE LØSNINGER
ERFARING
INFRASTRUKTUR
SERVICE
UTSLIPP
Spørsmål du bør stille dem, deg selv og hvorfor
7 spørsmål du må vurdere

1. Oppgraderer jeg eller bygger jeg nytt?
Kanskje flåten begynner å vise sin alder. Kanskje vurderer organisasjonen din et ettermonteringsprosjekt for å øke effektiviteten eller påliteligheten.
Det kan til og med være at du har problemer med å skaffe reservedeler eller finne tilgjengelig kompetanse i ditt område. Dette er utfordringer du kan stå overfor og som ofte blir avgjørende faktorer når du vurderer om du skal bygge nytt eller oppgradere ditt eksisterende fartøy.
Det finnes ulike grader av oppgraderinger og ettermonteringer. Hvis framdriftssystemet ditt er tilstrekkelig for den operasjonelle profilen, og du kun trenger et mer avansert automasjonssystem, kan dette være alt du trenger. Men hvis driften din også er under reguleringspress eller det er forventninger fra kundene dine, og du ønsker å gjøre fartøyet fremtidssikret med tanke på miljøavtrykk, blir det optimale valget mer komplekst.
Kanskje vurderer du et hybrid- eller til og med et full-elektrisk framdriftssystem for å imøtekomme fremtidige behov allerede i dag. Det vil alltid være økonomiske og miljømessige besparelser forbundet med oppgraderinger/ettermonteringer kontra å bygge nye fartøyer.
Dessverre er det, med noen få unntak, sjelden mulig å sette et fartøy tilbake i samme drift etter store oppgraderinger/ettermonteringer, som elektrifisering. Batterier og elektriske kraftsystemer er tunge og kan kreve en annen driftsprofil. De kan til og med være uforenlige med fartøyets skrog når det gjelder vekt og plassbegrensninger.

Dette punktet kan oppsummeres med et spørsmål i tre deler:
Hvor mange systemer/komponenter må oppgraderes, hvor omfattende er de integrert i fartøyets systemer, og hvordan passer dette til fartøyets driftsprofil?
Hvis svaret er et enkelt system, som å bytte ut framdriftssystemet og muligens oppgradere automasjon, kan en komponent-/teknologiprodusent med installasjonstjenester eller et verft være tilstrekkelig.
Imidlertid kan grensesnittene for systemene være inkompatible, noe som i beste fall forårsaker forsinkelser med å finne en løsning. I verste fall innebærer det store utgifter for å anskaffe og implementere et helt nytt, kompatibelt system.
Hvis du oppgraderer eller bytter ut mer enn ett system, eller hvis systemene som skal byttes ut er dypt integrert i fartøyets eksisterende systemer og driftsprofil, bør du ta kontakt med en systemintegrator.
Et eksempel på en slik ettermontering kan være å implementere en hybridløsning på et konvensjonelt fartøy. Dette påvirker systemer som bro- og kraftkontrollsystemer. Det kan også endre fartøyets operasjonelle kapabiliteter på grunn av økt vekt og krav til tid/effekt for lading.
Det dieseldrevne hurtigfartøyet ditt kan være en perfekt kandidat for konvertering til et elektrifisert kortdistanseferge- eller sightseeingsfartøy. En bilferge med fortreningsskrog kan ha plass- og vektkapasitet til å operere som et fullt elektrisk fartøy, rent og med redusert støy
En god leverandør vet hvilke spørsmål de skal stille deg med tanke på driftsprofil, forretningsmål og aktiviteter i området, og kan gi tydelige råd deretter.

En god leverandør vet hva han eller hun skal spørre deg om når det gjelder driftsprofil, forretningsmål og aktiviteter i regionen, og gir klare råd i henhold til dette.
2. Hva er leverandørens erfaring?
Dette spørsmålet dekker leverandørens kompetanseområde, hvor lenge leverandøren har levert tjenester og produkter, og leverandørens erfaring med din spesifikke bransje og drift.
KOMPETANSEOMRÅDER
Utvalget av løsninger en produsent eller leverandør tilbyr, bestemmer ofte hvor raskt de beveger seg utenfor sin komfortsone. Sjøfartsindustrien bruker et bredt spekter av ulike krav og standarder. Det er ytterligere forskjeller innenfor ulike geografiske områder. Det som kreves i den norske delen av Nordsjøen, er ikke det samme som det som trengs i Middelhavet. At en leverandør er kjent med de lokale forholdene og miljøet fartøyet vil ferdes i, er derfor veldig viktig. Det er også hensyn til serviceinfrastruktur, som vi kommer tilbake til senere i denne veiledningen.
Ulike markeder bruker forskjellige teknologistandarder. Å være kjent med vanlige teknologier som brukes i en fartøys operasjon forbedrer leveringstiden, service og vedlikehold gjennom skipets levetid. Reservedeler og erstatninger er enklere å skaffe, og skreddersydde løsninger bygges rundt det å løse vanlige driftsutfordringer. Derfor kan en leverandør med erfaring i det lokale markedet raskere levere og gi service i tide.
MARKEDSERFARING
Nye aktører i markedet, som startups eller pionerer innen ny teknologi, har ofte ambisiøse ideer og pleier å komme inn på markedet ved å presse priser og provisjoner ned. Som nevnt bruker den maritime teknologibransjen mange krav, standarder og sertifiseringer, så de som våger å tre inn har talent og erfaring, selv i et ungt selskap. Dessverre mangler de ofte erfaringen og/eller infrastrukturen til å hjelpe deg på lang sikt. “Move fast and break things”- mentaliteten kan være tilstrekkelig for å få et prosjekt i gang, men kan være skadelig når man forsøker å holde driften flytende over tid. Du er også begrenset til én leverandør av komponenter, siden disse leverandørene som oftest bruker sin egen teknologi
Mer erfarne leverandører har hatt tid til å bygge opp sin ekspertise og systemkunnskap gjennom år med testing, med omfattende kjennskap til produktet når det produseres i stor skala og over tid. De har jobbet med et bredere spekter av løsninger, ofte på tvers av ulike regioner, driftsmodeller og markeder
I tillegg styrkes disse egenskapene ytterligere gjennom partnerskap med andre organisasjoner og selskaper. Evnen til raskt å trappe opp og ha deler og fasiliteter klare til levering, selv for skreddersydde løsninger, er en forutsetning for å redusere risiko og sikre problemfri drift gjennom fartøyets levetid.
ERFARING MED EN BRANSJE OG DENS VIRKSOMHET
Det er helt avgjørende at leverandøren din forstår din drift og dine aktiviteter, og ikke bare teknologien og løsningene som brukes. Når leverandøren forstår dine spesifikke behov, vet du at du kan stole på rettidig assistanse når det er behov for det, og riktig kompetanse og utstyr vil være tilgjengelig ved behov. Er flåten din utviklet rundt toppsesongens krav, og har du marginene til å ha et fartøy ute av drift i måneder? Og hvis ja, når er toppsesongen din? Erfarne leverandører med inngående kjennskap til din drift er bevisste på slike detaljer.
For de fleste operasjoner som involverer ‘produksjon’, det vil si utføring av en forpliktet tjeneste for andre, kan driftsstans være en kostbar affære og planlegges for på forhånd.

3. Hva er mine service- og vedlikeholdsalternativer?
Viktigheten av å ha en leverandør som forstår din spesifikke drift.
Klima, driftsprofil, for ikke å nevne lokale forskrifter og lover, stiller en rekke krav til deg som operatør.
Å ha noen som kjenner til alle de ulike belastningene fartøyet ditt er utsatt for gir sikkerhet og pålitelighet som enhver seriøs aktør søker
Har leverandøren en serviceorganisasjon og infrastruktur på plass i din region? Personell og teknisk ekspertise kan sendes hvor som helst innen noen dager, men hva med anlegg og reservedeler/ erstatningsdeler? Å ha deler tilgjengelig, samt en pålitelig og etablert forsyningskjede, er uvurderlig når det gjelder driftsstabilitet. Uten dette kan uforutsett vedlikehold ta måneder i stedet for dager. Fartøyet ditt, teknikere, mannskap og kanskje til og med en prosentandel av driften, blir liggende i ro til store kostnader mens de venter.
Katastrofale motorfeil trenger ikke resultere i måneder med nedetid hvis leverandøren har riktig ekspertise og infrastruktur på plass. Noen har til og med ressurser til å ha kritiske komponenter på lager ved forespørsel. I stedet for måneder, kan det være snakk om dager før fartøyet er tilbake i drift.
Spørsmålet handler ikke så mye om evne som tilgjengelighet. Verft og designere vil ha ekspertisen og service- og reparasjonsanleggene. Deres fokus er imidlertid på levering av nye bygg. En rask behandlingstid for reparasjoner kan være en utfordring ettersom anleggene deres er opptatt med neste oppdrag, og du blir satt i en ventekø.
ANSVARSFORDELING
Hvis en komponent eller et system bryter sammen, hvem holdes ansvarlig? Produsenten av delen, fartøydesigneren eller operatørene selv?
Her finner du en av de viktigste fordelene ved å bruke en systemintegrator. Ved å ha designet og konstruert hele framdriftssystemet, fra bro til propell, er alt ansvar samlet hos én part. De kjenner fartøyets installasjoner inngående og har ekspertisen og anleggene for rask reparasjon. Dette gir sikkerhet og reduserer risikoen for operatøren, da du alltid vet hvor ansvaret ligger.
Dette krever i sin tur et veldig høyt nivå av kvalitetskontroll fra systemintegratoren gjennom hele design- og konstruksjonsprosessen.

4. Trenger jeg en skreddersydd eller standardløsning?
Energieffektivitet og optimalisering er viktig for din organisasjon og drift.
Hvis energieffektivitet og optimalisering er viktig for din organisasjon og drift, er svaret enkelt:
En skreddersydd løsning er det som gir optimale resultater. Med få unntak vil du ikke finne ytelsen, effektiviteten eller sikkerheten til et skreddersydd fartøy i standardløsninger.
Dette blir mer tydelig når man ser på driftskostnadene til fartøyet. Det finnes mange eksempler på hvordan en skreddersydd hybridløsning kan redusere drivstofforbruket med 25 %, samtidig som den opprettholder samme driftsprofil som tilsvarende dieseldrevne fartøyer. Dette oppnås ved å se skipets individuelle komponenter helhetlig, som ett integrert system.
Det vil alltid finnes unntak fra regelen. For anskaffelser av større serier, spesielt av fartøyer til generell bruk, kan standardløsninger være gunstige. 50 slepebåter som utfører forskjellige oppgaver i en havn trenger kanskje ikke optimalisering av en enkelt operasjon med hensyn til effektivitet, slik som en passasjer-hurtigferge/ mannskapsoverføringsfartøy eller et spesialisert servicefartøy.
SERTIFISERINGER
En del av vurderingen må være orientert rundt din spesifikke drift og dens region. Mange standardløsninger oppfyller ikke sikkerhetssertifiseringer og forskrifter under alle forhold. Det som kan aksepteres på en liten yacht eller en 12-meters slepebåt med et mannskap på 4, vil ikke bli akseptert av inspektører for et passasjerfartøy som frakter 25 personer pluss mannskap til en offshore-rigg. Det kan være mulig å kutte kostnader ved å velge en standardløsning, men beslutningen om lavere kapitalkostnad bør baseres på driften din, og ikke omvendt. Sikkerhet og pålitelighet er avgjørende til sjøs, og derfor er regelverkene strenge og komplekse.
Verft og skipsdesignere kan helle mot løsninger som bruker standarddeler for å holde ned kapitalkostnadene, men dette kan ofte ikke tilby optimale livssykluskostnader. Du finner ofte mer ekspertise i skreddersydde løsninger fra systemintegratorer.
5. Hva er min tilgjengelige landinfrastruktur?
Leverandøren din bør være klar over tilgjengelig ladeinfrastruktur og kunne gi råd om dens egnethet for din drift.
For det første har drivstoffinfrastrukturen (diesel) blitt bygd ut gjennom mer enn et århundre. Operatører av dieseldrevne fartøyer trenger sjelden å bekymre seg for dette. Disse fartøyene krever normalt en påfylling en gang i uken, og i verste fall kan en tankbil kjøres ned til kaia.
Når det gjelder hybride og elektriske fartøyer, blir spørsmålet mer komplekst. Det handler ikke bare om å ha et ladesystem, eller om skipets driftsprofil tillater den nødvendige ladetiden. Hvorvidt havnen, eller til og med regionen, har nettkapasiteten til å levere den nødvendige ladeeffekten er en mye større utfordring og et hinder for mange operatører.
Selv om man kan bygge en ladestasjon ved kaia, er konstruksjonen av høyspent infrastruktur en helt annen utfordring.
For fartøyer som kun trenger nattlading, er det mindre utfordrende. Den “dryppladingen” som kreves kan tilrettelegges på de fleste steder. Imidlertid krever fullt elektriske hurtigferger, som seiler ruter med høy frekvens, høyeffekts hurtiglading flere ganger daglig.
Du vil ikke finne dedikert megawattkapasitet overalt. Derfor er det viktig å undersøke alternativene i regionen du skal operere, spesielt hvis du opererer på ruter med høy frekvens og/eller langt fra urbane sentre.
Det finnes løsninger selv under slike forhold. Hvis fartøyet ditt krever hurtiglading der nettkapasiteten er utilstrekkelig, kan du se et eksempel fra Gudvangen, Norge. Her installerte en operatør av et elektrisk sightseeingsfartøy en “Powerdock”. Dette er en flytende lekter med en batteribank som sakte lades av det tilgjengelige nettet. Denne kraften kunne deretter raskt overføres til et fartøys batterier ved kai, noe som løste utfordringen med begrenset nettkapasitet. Det fungerer også som et depot for skipets svart-/gråvann, som deretter sendes til et landbasert renseanlegg.


En hurtigferge som bruker hurtiglading flere ganger daglig kan kreve en dedikert nettkapasitet på 3–5 MW.



6. Hva er mitt budsjett/aksepterte TCO?
Det er viktig å ikke bare vurdere delkostnader og kapitalkostnader (CAPEX), men også fartøyets totale eierkostnad (TCO).
Enhver profesjonell operatør vurderer driftskostnader (OPEX) nøye, men det gjelder ikke alltid for leverandører.
Verft/designere vinner vanligvis kontrakter basert på provisjonen, og vil derfor prøve å holde kapitalkostnadene på et minimum. Drifts- og vedlikeholdsutgiftene etter levering er juridisk sett ikke deres ansvar. Men et fartøy er i drift i år, til og med tiår. Hvis man også tar hensyn til den fremtidige videresalgsverdien, blir det tydelig at dette kanskje ikke er veien å gå for alle.
Som nevnt tidligere, hvis drivstoff- (energi-) effektivitet, en av de store faktorene for OPEX, er nøkkelen for din drift, er en skreddersydd løsning veien å gå. Dette kan øke den innledende investeringen med opptil 30 %, men når man vurderer fartøyets levetid og driftskostnader, gir et noe høyere CAPEX-budsjett mening. De billigere alternativene vil oftest koste mer over tid. Igjen, dette gjelder enda mer når man tar hensyn til fartøyets fremtidige videresalgsverdi.
Dette leder oss til det siste punktet i denne veiledningen, nemlig miljøhensyn. Et mer energieffektivt fartøy har mindre utslipp. Dette kan være en fordel, både i forhold til regelverk og avgifter, men også med tanke på produktets attraktivitet i markedet.
Det vil alltid være behov for å gjøre noen kompromisser ved investeringer av denne størrelsen, men et langsiktig perspektiv på anskaffelsen gir et mer fullstendig bilde av de totale eierkostnadene (TCO).

7. Hvorfor det er utslippshensyn viktig?
Det er viktig å tenke fremover og vurdere strengere forskrifter og avgifter på skadelige utslipp.
I begynnelsen kan det hende du bare ser på dette som et aspekt for turistmarkeder som drar nytte av en stille, luktfri tur i naturskjønne omgivelser. Men å vurdere utslipp og dets betydning er ikke engang et spørsmål i denne veiledningen.
Tendenser viser at markedskreftene påvirker og får konsekvenser for operatører når det gjelder deres miljøavtrykk. Selv de mest høyrøstede klimaskeptikerne har trukket seg tilbake, og det er ingen tvil om at et grønt skifte er på vei over hele verden. Dette gjenspeiles gjennom hele kapitalstrukturen i sjøfartsindustrien. Den offentlige opinionen er klar. Banker og finansinstitusjoner vil være tilbakeholdne med å gi lån og finansiering til organisasjoner som ikke tar hensyn til miljøavtrykket sitt. Myndigheter er mindre tilbøyelige til å gi kontrakter og/eller konsesjoner til operasjoner med samme holdning. Passasjerer og kunder er også mindre tilbøyelige til å velge det som oppfattes som et “skittent” alternativ.
Dette er noe vi kan regne med blir enda mer utbredt. Fossil energi har vært dypt forankret i alle industrier over det siste århundret og vil ikke bli erstattet enkelt. Derfor gjør vi det vi kan. Fokus på å “gjøre det vi kan” innebærer strengere forskrifter og avgifter på skadelige utslipp, der de kan anvendes. Mer etter hvert som tiden går og den globale temperaturen stiger.
I dag tillater noen bysentra i Europa, som Brussel, ikke dieselkjøretøyer over en viss utslippsgrense å komme inn. Dette har igjen innvirkning på bruktmarkedet. Det er ikke usannsynlig at vi vil se lignende forskrifter implementert på sjøruter og vannveier i fremtiden. Dette har innvirkning på bunnlinjen i dag, samt bruktverdien av fartøyet ditt i fremtiden.

Oppsummering og konklusjon
Din drift, fartøyets driftsprofil og lokasjon spiller en rolle når du velger leverandør for hurtigbåten din.
TRE HOVEDTYPER AV LEVERANDØRER
- Komponent-/teknologiprodusenter
- Spesialiserte systemintegratorer
- Designere/verft.
De har alle sine egne egenskaper, fordeler og ulemper. Det er viktig å se på investeringen din på lang sikt og vurdere driftskostnadene i lys av både dagens og fremtidige utslippsrelaterte forskrifter og avgifter.
SKREDDERSYDDE LØSNINGER
Den beste måten å oppnå et høyeffektivt fartøy er med en skreddersydd løsning. En av de få unntakene kan være store bestillinger av fartøyer til generell bruk.
OPPGRADERING
Å ettermontere et fartøy med hybrid- eller elektriske kraftsystemer er mulig, men det endrer fartøyets kapabiliteter og tilpasning til driftsprofilen. Det kan være mye å spare på å oppgradere eksisterende fartøyer, både økonomisk og miljømessig. Du må imidlertid vurdere hvilke alternativer som er tilgjengelige for dine eiendeler og din drift
LADEINFRASTRUKTUR
Tilgjengelig ladeinfrastruktur kan være en utfordring, men også nettkapasiteten til å levere tilstrekkelig kraft i visse områder. Det er derfor en viktig vurdering hvis du ønsker en fullt elektrisk flåte av fartøyer. Dette kan være et hinder for mange, og selv om det finnes omveier og løsninger for selv de mest avsidesliggende områdene, kan det påvirke “produksjonen.”
SERVICE OG VEDLIKEHOLD
Vurderinger av fartøyets totale livssyklus er viktige, og leverandøren din bør kunne tilby rettidig og problemfri service og vedlikehold av flåten din, med høy kvalitet. Noen leverandører tilbyr ikke de samme serviceavtalene som andre. Derfor bør du vurdere dette aspektet, med mindre organisasjonen din har en etablert serviceorganisasjon.
Vi håper at denne veiledningen er informativ og nyttig i din undersøkelse for å finne den beste løsningen for din bransje eller virksomhet.
For en mer teknisk fordypning i hybrid-/elektriske løsninger, anbefaler vi å sjekke ut vårt innholdstilbud “Elektrifisering av sjøfartsfartøyer” eller besøk vårt ressursenter/blogg for artikler som dekker både vanlige og oversette vurderinger innen denne industrien.
Ta kontakt med oss
Vil du lære mer om løsningene våre eller diskutere hvordan vi kan støtte ditt neste prosjekt? Vårt team av eksperter står klare til å svare på spørsmålene dine og utforske mulighetene sammen med deg.- La oss snakke om dine behov
- Del ideene dine med oss
- Begynn å bygge en bærekraftig og pålitelig fremtid i dag