Sikre driften for Din Forsyning
Innholdsfortegnelse
Innledning
BOS Power sikrer driften for DIN Forsyning med mtu Emergency Power og mtu Energy Storage.
DIN Forsyning ble etablert i 2015 gjennom en sammenslåing av forsyningstjenester fra Esbjerg og Varde kommuner i Danmark.
Selskapet leverer viktige tjenester, inkludert vannforsyning, avløpshåndtering, fjernvarme og avfallsinnsamling, og betjener rundt 185 000 innbyggere.
I 2018 begynte omstillingen til en mer bærekraftig drift da Ørsted kunngjorde nedleggelsen av Esbjergværket, deres siste kullkraftverk, som hadde levert fjernvarme. Anlegget ble offisielt lagt ned i august 2024, og DIN Forsyning hadde ikke noe annet valg enn å finne alternative oppvarmingsløsninger for å opprettholde en stabil fjernvarmeforsyning. Denne nødvendigheten ble katalysatoren for overgangen til grønnere energikilder.
DIN Forsyning er opptatt av bærekraft og innovasjon, og sørger for effektive og miljøvennlige forsyningsløsninger.

Erstatning av kullkraft
DIN Forsynings primære utfordring var å eliminere kull som energikilde, som tidligere utgjorde 50 % av energiforsyningen. Siden de måtte etablere et nytt system, hadde de som mål å gjøre det så grønt som mulig.
En av DIN Forsynings hovedstrategier var å diversifisere energikildene, slik at de til enhver tid kunne velge det mest kostnadseffektive alternativet.
Fra begynnelsen av var planen å overholde fjernvarmereglene, som pålegger maksimalt fire timers driftsstans per år. Dette innebar at de hadde minimal feilmargin og trengte et system som kunne opprettholde varmeforsyningen selv under strømbrudd.
I utgangspunktet vurderte de et dieseldrevet reservesystem for strømbrudd, men de gikk over til en grønnere løsning med naturgass, som er mer bærekraftig enn diesel. Målet var å integrere biogass i energiforsyningskjeden.

Design og samarbeid
I et banebrytende forsøk på å møte komplekse energibehov samarbeidet DIN Forsyning tett med BOS Power og Rolls-Royce for å utforme en mangefasettert energiløsning som passet til deres spesifikke behov.
Mer spesifikt bidro BOS Power og Rolls-Royce-divisjonen Power Systems med rådgivning, prosjektering, ordreoppfyllelse, håndtering av flaskehalser i leveringen og andre utfordringer.
Ved prosjektets begynnelse var hver teknologi veletablert hver for seg, men den kombinerte driften var fortsatt på et tidlig stadium. Som separate enheter var forståelsen og innsikten i de individuelle funksjonelle egenskapene stor. Å integrere dem var noe nytt, og det krevde mye av produsenten, systemintegratoren og kunden for å sikre at alt var riktig justert, definert og testet.
Arbeidsflyten fra tidlig anbudsfase til tilbud og sluttforhandling ble gjennomført på klassisk vis i henhold til reglene og retningslinjene for enhver anbudsprosess.
Det som skilte seg ut, var kontraktsfasen, der det i løpet av et par dager ble gjennomført fysiske møter med det formål å samkjøre og forklare innholdet, omfanget og det overordnede arbeidet i så mange detaljer som det var nødvendig for at alle involverte skulle være synkronisert i prosjektet.
Denne prosessen har i stor grad bidratt til en felles forståelse av omfanget og leveransene, noe som har minimert de avvikene som ofte oppstår i prosjekter av denne størrelsen.
Eventuelle avvik og variasjoner ble deretter diskutert under utførelsen og leveransen, og de som ble akseptert, ble i sin tur omgjort til endringsordrer som ble håndtert av leveranseteamet som en utvidelse eller endring av omfanget.

Fordeler og fordeler
Samarbeidet med BOS Power og Rolls-Royce har gitt DIN Forsyning en rekke fordeler og driftseffektiviseringer.
En av de viktigste fordelene med løsningen er at den vil oppfylle ulike funksjoner: reservestrøm, varme og nettjenester.
Som nevnt var DIN Forsynings primære utfordring å eliminere kull og dermed gå over til grønnere energikilder. Dette systemet gir en betydelig miljøforbedring i forhold til tradisjonelle dieselbatteriløsninger, og oppnår en bemerkelsesverdig kombinert varme- og kraftvirkningsgrad (CHP) på opptil 99,9 %. Det genererer strøm og varme samtidig, noe som øker både effektiviteten og bærekraften.
I tillegg er mtu-gassgeneratorene H2-klare, slik at DIN Forsyning kan drive systemet CO2-nøytralt med grønn hydrogen i fremtiden. Et innovativt trekk ved systemet er den effektive gjenbruken av varme. Systemet er designet for å maksimere drivstofforbruket, og fanger opp overskuddsvarme fra to primære kilder: motorens kjøle- og eksossystemer. Den varme eksosgassen og annen varme ledes gjennom en varmeveksler, som overfører energien til varmt vann. Det varme vannet sirkulerer deretter gjennom varmeveksleren og sørger for effektiv kjøling av både motoren og eksosen, noe som forbedrer den generelle effektiviteten og bærekraften i driften.
Et annet viktig resultat er at anlegget overholder de strenge fjernvarmereglene, som foreskriver maksimalt fire timers driftsstans per år. Denne påliteligheten, kombinert med generering av ekstra økonomisk avkastning gjennom FCR-inntekter (Frequency Containment Reserve), oppnås uten at det påløper betydelige driftskostnader.
Det hybride energioppsettet gjør det mulig for DIN Forsyning å overvåke markedsprisene og sikre kostnadseffektiv varmeproduksjon for forbrukerne. Et av målene var å gå over fra kull til en fleksibel energimiks, og optimalisere oppvarmingskostnadene gjennom sanntidsovervåking og automatiserte kvartalsvise justeringer.

Samarbeidspartnerskap Konklusjon
Suksessen med samarbeidet mellom BOS Power, Rolls-Royce og DIN Forsyning skyldes et strategisk fokus på prosjektbaserte og teknologidrevne løsninger.
De viktigste erfaringene understreket nødvendigheten av kontinuerlig dialog, tett samarbeid og åpenhet for å minimere utfordringene under gjennomføringen. Åpenhet spiller en avgjørende rolle, ettersom det sikrer at alle involverte parter får nøyaktig informasjon i tide om alle forhold som kan kreve avklaring.
Denne innovative løsningen, som kombinerer BESS-teknologi med gassaggregater, representerer et banebrytende skritt i retning av å utnytte dagens teknologi for å løse morgendagens utfordringer.
Leveransen besto av
- Prosjektledelse, installasjon og idriftsettelse
- Batterilagringssystem for energi (BESS)
- mtu kraftvarmeverk (2,5 MW)
- mtu-gassaggregat drevet av en mtu 20V 4000 L64 FNER-motor
- Enhet for varmegjenvinning
- Oksidasjonskatalysator for etterbehandling av eksosgass
- mtu EnergyPack-batteriløsning (1250 kVA/ 1068 MWh)
- mtu mikronettkontroller for kontrollsystemet
"Prosessen var utfordrende, men vi er svært fornøyde med det endelige resultatet. BOS Power har vært en profesjonell og pålitelig partner gjennom hele prosjektet, og de har holdt det de har lovet. Tillit er et nøkkelelement i våre partnerskap, og BOS Power, inkludert Jess, Jesper og resten av teamet, har innfridd forventningene våre."
"Denne løsningen, som kombinerer teknologien fra BESS og gassaggregater, er et første skritt i retning av å utnytte tilgjengelig teknologi for å løse morgendagens utfordringer ved å bruke dagens teknologi. Ved å velge denne tilnærmingen viser vi at det finnes en mer miljøvennlig og multifunksjonell løsning for å løse behovene for kontinuerlig drift."
"Det som fungerte spesielt godt, var samarbeidet om å utvikle og implementere en løsning som nøyaktig oppfyller kundens spesifikke behov - noe som åpnet nye muligheter for kombinasjonen av de to teknologiene BESS og gassaggregat."
Ta kontakt med oss
Vil du lære mer om løsningene våre eller diskutere hvordan vi kan støtte ditt neste prosjekt? Vårt team av eksperter står klare til å svare på spørsmålene dine og utforske mulighetene sammen med deg.- La oss snakke om dine behov
- Del ideene dine med oss
- Begynn å bygge en bærekraftig og pålitelig fremtid i dag